Na wniosek dyrektora Przedszkola nr 1 im. Małego Przyrodnika w Sulęcinie prezentujemy przykład dobrej praktyki – Projekt „Zimowe spotkania z wierszami” „Zimowe spotkania z wierszami poetów polskich”, to przedsięwzięcie, które ma na celu popularyzowanie literatury dziecięcej oraz włączenie w program edukacyjny rodziców wychowanków. Już od pięciu lat wychowankowie Przedszkola nr 1 w Sulęcinie corocznie przystępują do konkursu recytatorskiego. Dzieci przygotowywane są przez rodziców. Aby lepiej zintegrować środowisko postanowiono, aby w konkursie brali udział także rodzice, rodzeństwo lub dziadkowie.
18 czerwca 2013

„Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu
Na wniosek dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze „Rozśpiewane Przedszkole” prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu Dzieci rozpoczynając swoją edukację w przedszkolu znajdują się w sytuacjach dla siebie nowych. Ich wiedza i doświadczenie życiowe powodują, że nie zawsze potrafią prawidłowo rozpoznać skutki własnych zachowań. W związku z tym w przedszkolu wdrożono innowacyjny cykl edukacyjny, dzięki któremu dzieci zdobędą wrażliwość przyrodniczą, przyczynią się do dbałości o czystość naszej planety, zaczynając od środowiska przedszkolnego (sali), otoczenia (placu zabaw, ogrodu), jak i terenu poza zasięgiem przedszkola - przy dużej współpracy i pomocy rodziców. Nabędą również świadomość szkód czyniących przez człowieka, co może się przyczynić do nieodwracalnych skutków zniszczenia przyrody. Aby temu zapobiec został stworzony blok tematyki ekologicznej, zaczynając od globalnych pojęć kosmosu, przechodząc przez czystość na Ziemi, a kończąc na dbaniu o przedszkole i swój pokój w domu. Dziecko w wieku przedszkolnym musi się nauczyć, że w każdym otoczeniu, w którym przebywa trzeba zachować porządek. Miejskie Przedszkole nr 34 w Zielonej Górze od wielu lat prowadzi edukację przyrodniczą po to, by już od najwcześniejszych lat życia dziecka tak kształtować jego sposób myślenia i zachowania, aby umiało zadbać o naszą planetę. Gdy w wieku przedszkolnym wpoimy dzieciom umiłowanie przyrody, będzie im ono towarzyszyć w ciągu całego życia.
18 czerwca 2013

Tydzień z GAZUSIEM – „Bezpiecznie i ekologicznie z gazem ziemnym”
Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Bolesława Chrobrego w Lubsku prezentujemy przykład dobrej praktyki – Tydzień z GAZUSIEM - „Bezpiecznie i ekologicznie z gazem ziemnym” Pod Patronatem PGNiG uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku od sześciu lat biorą udział w konkursie wiedzy, pod hasłem: " BEZPIECZNIE Z GAZEM ZIEMNYM". Celem konkursu jest podniesienie świadomości dzieci w zakresie bezpiecznego korzystania z urządzeń gazowych, racjonalnego korzystania z gazu ziemnego oraz zwrócenie uwagi na gaz ziemny, jako naturalnego, ekologicznego i ekonomicznego źródła energii. Podczas akcji edukacyjnej promującej bezpieczne i ekologiczne życie z gazem ziemnym zorganizowano dla uczniów z kl. I-III: zajęcia edukacyjne, pogadanki, wycieczki, konkurs plastyczny, prezentacje multimedialne. Uwieńczeniem ,,Tygodnia z Gazusiem’’ był szkolny happening ph. ,,Gaz ziemny- domowy przyjaciel”.
14 czerwca 2013

Projekt „Internetowy Teatr TVP dla szkół”.
Telewizja Polska podjęła inicjatywę na rzecz edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży w ramach projektu „Internetowy Teatr TVP dla szkół”. To nowatorska telewizyjna inicjatywa wykorzystująca nowoczesną technologię jako sposób dotarcia ze sztuką do młodej widowni. www.iteatr.tvp.pl
27 maja 2013

Ogólnopolski projekt edukacyjno-społeczny „BiznesKlasa UNICEF”
Na wniosek dyrektora Zespołu Szkół w Lipkach Wielkich prezentujemy przykład dobrej praktyki – Ogólnopolski projekt edukacyjno-społeczny „BiznesKlasa UNICEF”.
Edukacja młodzieży w zakresie rozmaitych problemów współczesnego świata stała się inspiracja do podjęcia działań związanych z realizacja projektu „BiznesKlasa UNICEF”. W ramach przeprowadzonej akcji uczniowie Zespołu Szkół w Lipkach Wielkich wzięli udział w cyklu zajęć poświęconych sytuacji dzieci w krajach rozwijających się. W oparciu o specjalnie przygotowane materiały edukacyjne dowiedzieli się,
24 maja 2013

Gimnastyka Smyka – innowacja pedagogiczna.
Na wniosek dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze „Rozśpiewane Przedszkole” prezentujemy przykład dobrej praktyki – Gimnastyka Smyka – innowacja pedagogiczna. Ruch jest naturalną potrzebą dziecka, wpływa na rozwój ogólny i muzyczny. Poprzez muzykę możemy rozwijać fantazje, wyzwalać energię, ekspresję, dawać możliwość wypowiadania się poprzez ruch w muzyce. Zajęcia te uczą dzieci wypełniać ruchem bliższą i dalszą przestrzeń, poruszać się w określonej przestrzeni i kierunku, rozwijać wyobraźnię. Poruszają procesy poznawcze od spostrzegania, klasyfikowania do wartościowania. Zajęcia te pomagają rozładować emocje, wyładować agresję, kształtują estetykę i harmonię ruchów.
24 maja 2013

„Odzieżówka czyta dzieciom”
Na wniosek dyrektor Zespół Szkół Odzieżowych im. Krzysztofa Kieślowskiego w Gorzowie Wlkp. prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Odzieżówka czyta dzieciom” „Odzieżówka czyta dzieciom” – działanie skierowane do dzieci z „Zawarcia”, rozwija wyobraźnię i zainteresowania czytelnicze maluchów. Młodzieży pozwala rozwijać umiejętność pracy zespołowej i społecznej. Innowacyjność działania polega na współpracy między uczniami szkoły ponadgimnazjalnej z dziećmi w wieku przedszkolnym. Dzięki tej współpracy szkoła może działać dla społeczności osób niepełnosprawnych (przedszkole integracyjne) oraz dzielnicy – Zawarcie. Placówka staje się w ten sposób ośrodkiem kultury – rozwijanie czytelnictwa.
24 maja 2013

Realizacja programu własnego „Mały artysta” w ramach zajęć koła plastycznego
Na wniosek dyrektora Przedszkola Miejskiego nr 2 im. Kostrzyńskich Papierników w Kostrzynie nad Odrą prezentujemy przykład dobrej praktyki – Realizacja programu własnego „Mały artysta” w ramach zajęć koła plastycznego Program koła plastycznego „Mały artysta” powstał w wyniku analizy wniosków, wypływających z osiągnięć i możliwości dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień. Działania podjęte w ramach koła plastycznego przyczyniły się do rozwijania zdolności i zainteresowań artystycznych wychowanków. Program promował dzieci zdolne poprzez udział w konkursach, wystawach organizowanych w środowisku lokalnym. Działalność koła pozwoliła na gromadzenie doświadczeń poznawczych i twórczych, na odczuwanie pozytywnych doznań, emocji. Realizacja programu uzyskała szeroką akceptację dzieci, rodziców i nauczycieli.
23 maja 2013

Ankieta – „Zgłaszanie przypadków przemocy w rodzinie za 2012 r.”
W ramach systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, proszę dyrektorów szkół i placówek województwa lubuskiego o wypełnienie ankiety na temat stwierdzonych i zgłoszonych przypadków przemocy w rodzinie za 2012 r.
Ankieta dostępna jest pod adresem http://ankieta.ko-gorzow.edu.pl do 27 maja 2013 r.
21 maja 2013

Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole
Publikacja omawia różne aspekty krzywdzenia dzieci w rodzinie ‐ formy krzywdzenia, charakterystyki ofiar i sprawców, konsekwencje przemocy doświadczanej w dzieciństwie. Poszczególne rozdziały są poświęcone rozpoznawaniu, zapobieganiu i przeciwdziałaniu skutkom przemocy wobec dziecka. Poradnik zawiera także opis regulacji prawnych i możliwości interwencji podejmowanych przez szkoły i placówki oświatowe oraz wzory pism procesowych. Do pobrania
17 maja 2013

„Zielona szkoła”, czyli przeniesienie zajęć dydaktyczno – wychowawczych poza ławkę szkolną, w inne, atrakcyjne miejsce.
Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Osiecznicy prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Zielona szkoła”, czyli przeniesienie zajęć dydaktyczno – wychowawczych poza ławkę szkolną, w inne, atrakcyjne miejsce. Zielone szkoły zawierają w jednej formie organizacyjnej wszystkie trzy zadania edukacyjne szkoły podstawowej: nauczanie, kształcenie umiejętności i wychowanie. Dzięki atrakcyjnemu sposobowi poznawania rzeczywistości przez uczniów naszej szkoły rośnie skuteczność uczenia się. Podczas pobytu w szkole każdy uczeń wyjeżdża 6 razy na zieloną szkołę, zawsze w inny region Polski. Dzięki temu wszechstronnie poznaje nasz kraj, środowisko przyrodnicze, dzieje, tradycje i zabytki.
14 maja 2013

Dzień Otwarty – organizacja imprezy
Na wniosek dyrektora Gimnazjum nr 1 im. Królowej Jadwigi w Lubsku prezentujemy przykład dobrej praktyki – Dzień Otwarty – organizacja imprezy Celem nadrzędnym przedsięwzięcia było zorganizowanie Dnia Otwartego dla uczniów klas szóstych szkół podstawowych i nawiązanie bliższej współpracy z młodzieżą Gutenberg Obreschule oraz Dnia Wiosny dla gimnazjalistów. Zorganizowana impreza to ciekawe i pomysłowe przedsięwzięcie, które zyskało uznanie wśród społeczności gimnazjalnej i uczniów klas szóstych szkół podstawowych. To połączenie nauki, zabawy i sportu, dające możliwości zdobywania wiedzy, rozwijania swoich pasji i odkrywania talentów.