Uzyskanie pieczęci (inaczej klauzuli) apostille dokonuje się na polskich dokumentach urzędowych w celu posługiwania się nimi w państwach, które są stroną konwencji haskiej z 1961 r. o zniesieniu wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych. Aktualny wykaz państw stron Konwencji haskiej z 1961 r. jest dostępny na stronie:
https://www.hcch.net/en/instruments/conventions/status-table/?cid=41
I.PODSTAWA PRAWNA
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. 2023 poz. 1120 z poźń. zm.),
- Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 roku (Dz.U. 2016 poz. 1827).
II.WYMAGANE DOKUMENTY
- wniosek o poświadczenie klauzulą apostille świadectw/dyplomów przeznaczonych do obrotu prawnego za granicą (do pobrania poniżej),
- oryginał lub duplikat świadectwa/dyplomu,
- w przypadku zmiany nazwiska – kserokopia dowodu osobistego lub innego dokumentu urzędowego potwierdzającego zmianę (tylko w przypadku wniosków przesłanych pocztą),
- upoważnienie do podjęcia czynności związanych z poświadczeniem klauzulą apostille– w przypadku gdy wnioskodawca nie jest osobą, na którą wydano dokument (do pobrania poniżej).
III. REALIZACJA
Wnioski rozpatrywane są w terminie określonym w Kodeksie postępowania administracyjnego, tj. bez zbędnej zwłoki, do 30 dni od momentu wpłynięcia wniosku.
Dokumenty można przesłać pocztą lub złożyć osobiście pod adresem:
Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
ul. Jagiellończyka 10
66-400 Gorzów Wlkp.