Szanowni Państwo, Dyrektorzy przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Zgodnie z pismem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 8.01. 2013 r. (DKOW-WEPW-ER-5081-1/2013), w związku z projektem "Wdrażanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego" – realizowanym w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki”, uprzejmie informuję, że od 20 czerwca 2013 r. do 28 czerwca 2013 r. na stronie internetowej www.seo2.npseo.pl, on-line, zostanie przeprowadzony II etap monitorowania dotyczącego: Planowania i realizacji przez dyrektorów publicznych przedszkoli/szkół podstawowych działań mających na celu wspomaganie rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu przez dzieci 6-letnie realizacji obowiązku szkolnego oraz zebranie m.in. informacji, jaki odsetek dzieci sześcioletnich rozpoczął naukę w szkole podstawowej w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013, a jaki kontynuuje edukację przedszkolną. (arkusz w załączniku nr 1). Monitorowaniem zostało objętych 40 szkół i placówek (wykaz w załączniku nr 2) Proszę o przekazanie pisemnej informacji o wypełnieniu ankiety do 29 czerwca 2013 r.
19 czerwca 2013

Projekt „Zimowe spotkania z wierszami”
Na wniosek dyrektora Przedszkola nr 1 im. Małego Przyrodnika w Sulęcinie prezentujemy przykład dobrej praktyki – Projekt „Zimowe spotkania z wierszami” „Zimowe spotkania z wierszami poetów polskich”, to przedsięwzięcie, które ma na celu popularyzowanie literatury dziecięcej oraz włączenie w program edukacyjny rodziców wychowanków. Już od pięciu lat wychowankowie Przedszkola nr 1 w Sulęcinie corocznie przystępują do konkursu recytatorskiego. Dzieci przygotowywane są przez rodziców. Aby lepiej zintegrować środowisko postanowiono, aby w konkursie brali udział także rodzice, rodzeństwo lub dziadkowie.
18 czerwca 2013

„Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu
Na wniosek dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze „Rozśpiewane Przedszkole” prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu Dzieci rozpoczynając swoją edukację w przedszkolu znajdują się w sytuacjach dla siebie nowych. Ich wiedza i doświadczenie życiowe powodują, że nie zawsze potrafią prawidłowo rozpoznać skutki własnych zachowań. W związku z tym w przedszkolu wdrożono innowacyjny cykl edukacyjny, dzięki któremu dzieci zdobędą wrażliwość przyrodniczą, przyczynią się do dbałości o czystość naszej planety, zaczynając od środowiska przedszkolnego (sali), otoczenia (placu zabaw, ogrodu), jak i terenu poza zasięgiem przedszkola - przy dużej współpracy i pomocy rodziców. Nabędą również świadomość szkód czyniących przez człowieka, co może się przyczynić do nieodwracalnych skutków zniszczenia przyrody. Aby temu zapobiec został stworzony blok tematyki ekologicznej, zaczynając od globalnych pojęć kosmosu, przechodząc przez czystość na Ziemi, a kończąc na dbaniu o przedszkole i swój pokój w domu. Dziecko w wieku przedszkolnym musi się nauczyć, że w każdym otoczeniu, w którym przebywa trzeba zachować porządek. Miejskie Przedszkole nr 34 w Zielonej Górze od wielu lat prowadzi edukację przyrodniczą po to, by już od najwcześniejszych lat życia dziecka tak kształtować jego sposób myślenia i zachowania, aby umiało zadbać o naszą planetę. Gdy w wieku przedszkolnym wpoimy dzieciom umiłowanie przyrody, będzie im ono towarzyszyć w ciągu całego życia.
18 czerwca 2013

Tydzień z GAZUSIEM – „Bezpiecznie i ekologicznie z gazem ziemnym”
Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Bolesława Chrobrego w Lubsku prezentujemy przykład dobrej praktyki – Tydzień z GAZUSIEM - „Bezpiecznie i ekologicznie z gazem ziemnym” Pod Patronatem PGNiG uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku od sześciu lat biorą udział w konkursie wiedzy, pod hasłem: " BEZPIECZNIE Z GAZEM ZIEMNYM". Celem konkursu jest podniesienie świadomości dzieci w zakresie bezpiecznego korzystania z urządzeń gazowych, racjonalnego korzystania z gazu ziemnego oraz zwrócenie uwagi na gaz ziemny, jako naturalnego, ekologicznego i ekonomicznego źródła energii. Podczas akcji edukacyjnej promującej bezpieczne i ekologiczne życie z gazem ziemnym zorganizowano dla uczniów z kl. I-III: zajęcia edukacyjne, pogadanki, wycieczki, konkurs plastyczny, prezentacje multimedialne. Uwieńczeniem ,,Tygodnia z Gazusiem’’ był szkolny happening ph. ,,Gaz ziemny- domowy przyjaciel”.
14 czerwca 2013

Wygaszanie kształcenia oraz likwidacja kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych
Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje, że Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 21 maja 2013 r. przyjęła założenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw, zawierające propozycje zmian w systemie oświaty w zakresie dotyczącym wstrzymania od roku szkolnego 2013/2014 naboru kandydatów do zakładów kształcenia nauczycieli i tym samym stopniowego wygaszania kształcenia oraz likwidacji kolegiów.
14 czerwca 2013

Projekt „Internetowy Teatr TVP dla szkół”.
Telewizja Polska podjęła inicjatywę na rzecz edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży w ramach projektu „Internetowy Teatr TVP dla szkół”. To nowatorska telewizyjna inicjatywa wykorzystująca nowoczesną technologię jako sposób dotarcia ze sztuką do młodej widowni. www.iteatr.tvp.pl
14 czerwca 2013

Konferencja dydaktyczno-naukowa „Sukces w glottodydaktyce” dla nauczycieli języków obcych
Uniwersytet Warszawski we współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji zaprasza nauczycieli języków obcych do bezpłatnego udziału w panelu dyskusyjnym oraz warsztatach metodycznych, które odbędą się w ramach konferencji dydaktyczno-naukowej „Sukces w glottodydaktyce”, organizowanej w Warszawie w dniach 20-22 czerwca 2013 r. Rejestracja oraz szczegółowe informacje o panelu i sześciu warsztatach dostępne są na stronie: http://konferencje.frse.org.pl/warsztaty_glottodydaktyka
12 czerwca 2013
Identyfikacja potrzeb dyrektorów szkół/placówek w Polsce w zakresie rozwoju kompetencji przywódczych
Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim w ramach realizacji projektu pt. „Przywództwo i zarządzanie w oświacie – opracowanie i wdrożenie systemu kształcenia i doskonalenia dyrektorów szkół/placówek” zwraca się z prośbą do Państwa dyrektorów o wypełnienie ankiety w terminie do 25 czerwca 2013 r.
Ankieta jest anonimowa i została zamieszczona na stronie http://ankieta.przywodztwo-edukacyjne.edu.pl/
Ankieta jest anonimowa i została zamieszczona na stronie http://ankieta.przywodztwo-edukacyjne.edu.pl/
4 czerwca 2013
Poradnik dla dyrektorów i nauczycieli dotyczący nauczania przyrody w liceach i technikach od roku szkolnego 2013/2014
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych opracowała poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół Przyroda w liceach i technikach, który z gotowymi materiałami – karty pracy, kartoteki i materiały źródłowe oraz scenariuszami lekcji jest dostępny do pobrania pod adresem: www.ebis.ibe.edu.pl/nowaprzyroda
27 maja 2013

Ogólnopolski projekt edukacyjno-społeczny „BiznesKlasa UNICEF”
Na wniosek dyrektora Zespołu Szkół w Lipkach Wielkich prezentujemy przykład dobrej praktyki – Ogólnopolski projekt edukacyjno-społeczny „BiznesKlasa UNICEF”.
Edukacja młodzieży w zakresie rozmaitych problemów współczesnego świata stała się inspiracja do podjęcia działań związanych z realizacja projektu „BiznesKlasa UNICEF”. W ramach przeprowadzonej akcji uczniowie Zespołu Szkół w Lipkach Wielkich wzięli udział w cyklu zajęć poświęconych sytuacji dzieci w krajach rozwijających się. W oparciu o specjalnie przygotowane materiały edukacyjne dowiedzieli się,
24 maja 2013

Konferencja „Nauka, Edukacja, Technologie – dobre praktyki Cyfrowej Szkoły”
Biuro Projektu Eduscience zaprasza na Konferencją „Nauka, Edukacja, Technologie - dobre praktyki Cyfrowej Szkoły , upowszechniającą Projekt Eduscience Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Konferencja odbędzie się 3 czerwca 2013 r. w Warszawie. Udział w konferencji jest bezpłatny. Więcej informacji oraz rejestracja na stronie http://konferencja.eduscience.pl/
24 maja 2013

Gimnastyka Smyka – innowacja pedagogiczna.
Na wniosek dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze „Rozśpiewane Przedszkole” prezentujemy przykład dobrej praktyki – Gimnastyka Smyka – innowacja pedagogiczna. Ruch jest naturalną potrzebą dziecka, wpływa na rozwój ogólny i muzyczny. Poprzez muzykę możemy rozwijać fantazje, wyzwalać energię, ekspresję, dawać możliwość wypowiadania się poprzez ruch w muzyce. Zajęcia te uczą dzieci wypełniać ruchem bliższą i dalszą przestrzeń, poruszać się w określonej przestrzeni i kierunku, rozwijać wyobraźnię. Poruszają procesy poznawcze od spostrzegania, klasyfikowania do wartościowania. Zajęcia te pomagają rozładować emocje, wyładować agresję, kształtują estetykę i harmonię ruchów.