18 czerwca 2013

„Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu

zema8Na wniosek dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze „Rozśpiewane Przedszkole” prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu

 

Dzieci rozpoczynając swoją edukację w przedszkolu znajdują się w sytuacjach dla siebie nowych. Ich wiedza i doświadczenie życiowe powodują, że nie zawsze potrafią prawidłowo rozpoznać skutki własnych zachowań. W związku z tym w przedszkolu wdrożono innowacyjny cykl edukacyjny, dzięki któremu dzieci zdobędą wrażliwość przyrodniczą, przyczynią się do dbałości o czystość naszej planety, zaczynając od środowiska przedszkolnego (sali), otoczenia (placu zabaw, ogrodu), jak i terenu poza zasięgiem przedszkola – przy dużej współpracy i pomocy rodziców. Nabędą również świadomość szkód czyniących przez człowieka, co może się przyczynić do nieodwracalnych skutków zniszczenia przyrody. Aby temu zapobiec został stworzony blok tematyki ekologicznej, zaczynając od globalnych pojęć kosmosu, przechodząc przez czystość na Ziemi, a kończąc na dbaniu o przedszkole i swój pokój w domu. Dziecko w wieku przedszkolnym musi się nauczyć, że w każdym otoczeniu, w którym przebywa  trzeba zachować porządek.

 

Miejskie Przedszkole nr 34 w Zielonej Górze od wielu lat prowadzi edukację przyrodniczą po to, by już od najwcześniejszych lat życia dziecka tak kształtować jego sposób myślenia i zachowania, aby umiało zadbać o naszą planetę. Gdy w wieku przedszkolnym wpoimy dzieciom umiłowanie przyrody, będzie im ono towarzyszyć w ciągu całego życia.

 

Załącznik 1: Opis przykładu dobrej praktyki

Załącznik 2: Prezentacja

godłoL U B U S K I   K U R A T O R   O Ś W I A T Y

 

Szanowni Państwo
Dyrektorzy i Nauczyciele,
Drodzy Uczniowie!

Kolejne wakacje za nami. Dzisiaj uroczyście rozpoczynamy nowy rok szkolny, rok wielu zmian w szkołach, ale też rok kontynuacji. Otwarcie pierwszych Branżowych Centrów Umiejętności, wprowadzenie nowego przedmiotu „Biznes i zarządzanie”, kontynuacja „Historii i teraźniejszości”, rozwój programu „Laboratoria Przyszłości” w szkołach ponadpodstawowych, zwiększenie finansowania m. in. programów „Poznaj Polskę”, „WF z AWF”, laptopy dla uczniów – to tylko wybrane zmiany, które będą obowiązywać w nowym roku szkolnym. Wśród kierunków, które będą realizowane w szkołach i placówkach oświatowych w roku szkolnym 2023/2024 znalazły się: wspomaganie wychowawczej roli rodziny, działania w zakresie edukacji klasycznej, doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, rozwój kształcenia zawodowego, wspieranie uczniów w rozwijaniu ich aktywności fizycznej, rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.

Drodzy Nauczyciele! Praca, którą wykonujecie jest nieoceniona. Wierzę, że Państwa upór, oddanie i zaangażowanie zaowocują jeszcze lepszymi wynikami nauczania, większą liczbą zadowolonych wychowanków i Państwa satysfakcją w pracy.

Drodzy Uczniowie! Dla wielu z Was będzie to pierwszy rok, jaki spędzicie w nowej szkole. Dla innych z kolei ostatni, zakończony egzaminami, po których znajdziecie się w nowych szkołach. Wszyscy dziś ponownie stajecie przed ogromną szansą. Mam nadzieję, że z tej szansy skorzystacie. Ta szansa to dobre warunki nauki i wspaniali nauczyciele, którzy z pewnością dołożą wszelkich starań, aby zapewnić Wam jak najwyższy poziom edukacji.

Wszystkim, dla których ważna jest edukacja i wychowanie młodego pokolenia Lubuszan, życzę pełnego sukcesów, spokojnego roku szkolnego 2023/2024.

Lubuski Kurator Oświaty

Ewa Rawa