Na wniosek dyrektora Przedszkola nr 2 w Lubsku prezentujemy przykład dobrej praktyki – Realizacja innowacji pedagogicznej „Mały Eko-artysta - kształtowanie twórczych predyspozycji dzieci w wieku przedszkolnym do odkrywania, przeżywania i działania” Nieustanne wzbogacanie twórczości plastycznej dzieci, jak również rozwijanie świadomości ekologicznej wytworzyło potrzebę opracowania innowacji pedagogicznej. Stało się to realne i możliwe, ponieważ twórczość plastyczna i świadomość ekologiczna stanowi w przedszkolu w Lubsku szczególna tradycję i pasję w pracy z dziećmi. Sprawia wiele radości i satysfakcji, a odnoszone w tym obszarze sukcesy są swoistym sposobem promocji placówki. Zabawy i zajęcia w ramach opracowanej innowacji miały charakter integracyjny. Brały w nich udział również dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, co wynika ze specyfiki i charakteru przedszkola.
17 lipca 2013

Nowe informatory maturalne
W pracach nad nową formułą matury MEN postawiło na jakość egzaminu, współpracę ze światem akademickim oraz rozwijanie tych umiejętności absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, które są niezbędne w dalszej edukacji, a w efekcie w pracy zawodowej.
Nowe informatory maturalne to kolejny krok związany z przygotowaniem egzaminu maturalnego według nowej formuły od 2015 roku. Oddajemy je przed początkiem roku szkolnego, żeby nauczyciele i uczniowie mogli już od września 2013 roku spokojnie przygotowywać się do zmodyfikowanej matury,
9 lipca 2013

Nauczyciele organizujący wypoczynek mają obowiązek zgłoszenia wypoczynku w kuratorium oświaty
W związku z docierającymi do Lubuskiego Kuratora Oświaty informacjami na temat podejmowania się przez nauczycieli działalności wychowawczo-opiekuńczej polegającej na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, przypominam Państwu Nauczycielom, że zgodnie z § 6 rozporządzenia MEN z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełnić organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. nr 12, poz. 67, z późn. zm.), organizatorzy wypoczynku, którymi mogą być osoby fizyczne (w tym nauczyciele) mają obowiązek dokonania zgłoszenia wypoczynku właściwemu kuratorowi oświaty.
5 lipca 2013

Opracowanie i wdrożenie Programu Własnego Pracy SK PCK
Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Lubsku prezentujemy przykład dobrej praktyki – Opracowanie i wdrożenie Programu Własnego Pracy Szkolnego Koła Polskiego Czerwonego Krzyża Dzieci stale potrzebują pozytywnych wzorców, autorytetów moralnych. Program realizowany w Szkole Podstawowej nr 1 w Lubsku bierze pod uwagę możliwości poznawcze uczniów oraz daje szansę na to, by mogli poznawać świat z radością i satysfakcją. Szkolne Koło PCK kształtuje w młodym pokoleniu wrażliwość, troskę o drugiego człowieka. W okresie pokoju niesie pomoc ofiarom klęsk żywiołowych, prowadzi honorowe krwiodawstwo, szerzy oświatę zdrowotną zwłaszcza wśród młodzieży, pomaga potrzebującym.
2 lipca 2013

Ogólnopolska akcja „Tydzień chleba na zakwasie”.
Na wniosek dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Jana Brzechwy w Szprotawie prezentujemy przykład dobrej praktyki – Ogólnopolska akcja „Tydzień chleba na zakwasie”. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szprotawie włączył się aktywnie w nowe przedsięwzięcie, które zostało przyjęte z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony uczniów oraz nauczycieli i skłoniło do zaangażowania w jego realizację. Działania podczas tego tygodnia obejmowały różne metody edukacyjne: wycieczka, prezentacja multimedialna, twórczość plastyczna, metoda zabawowa, poznania wielozmysłowego, praktycznych doświadczeń. Akcja ta pozwoliła szerzej spojrzeć na temat chleba, pieczywa wzbogaciła uczniów o nowe doświadczenie związane z produkcją chleba. Zajęcia takie stanowią dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną niezapomniane przeżycie, gdyż uczestniczą w nich wszystkie zmysły. Każde dziecko może w odpowiedni dla siebie sposób zapoznać się z tematem.
21 czerwca 2013

Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2012/2013
Uprzejmie informuję, że zgodnie z § 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 z późn. zm.), Lubuski Kurator Oświaty w każdym roku szkolnym opracowuje i przedstawia Ministrowi Edukacji Narodowej, w terminie do 15 czerwca, wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. W związku z powyższym w Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. został opracowany dokument pod nazwą: ,,Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wlkp. w roku szkolnym 2012/2013” (od 1 września 2012 r. do 31 maja 2013 r.), w którym zawarto wnioski z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych, kontroli planowych i doraźnych, jak również z działań Lubuskiego Kuratora Oświaty na rzecz wspomagania szkół i placówek. Zachęcając wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z ww. dokumentem, wierzę że przyczyni się do poprawy i doskonalenia pracy szkół i placówek, w których Państwo pracują.
20 czerwca 2013

„Internetowy Teatr TVP dla szkół”
Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej im. Żołnierza Polskiego w Wędrzynie prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Internetowy Teatr TVP dla szkół” Program „Internetowy Teatr TVP dla szkół” niewątpliwie przyczynił się do uzyskania pozytywnych efektów dydaktycznych i wychowawczych uczniów Szkoły Podstawowej w Wędrzynie. Podstawą zajęć kreatywności teatralnej są zabawy integracyjne, różnego typu improwizacje i doskonalenie technik aktorskich. Programowi temu przyświecono zasadę systematyczności i stopniowania trudności w rozwoju artystycznym młodzieży, czym niewątpliwie był udział uczniów w spektaklach, w których wykorzystana została nowoczesna technologia internetowa. Praca nad realizacją programu sprawiła uczniom wielką radość oraz przyczyniła się do poszerzenia zakresu działań dydaktyczno-wychowawczych szkoły.
19 czerwca 2013

Drugi etap monitorowania
Szanowni Państwo, Dyrektorzy przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Zgodnie z pismem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 8.01. 2013 r. (DKOW-WEPW-ER-5081-1/2013), w związku z projektem "Wdrażanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego" – realizowanym w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki”, uprzejmie informuję, że od 20 czerwca 2013 r. do 28 czerwca 2013 r. na stronie internetowej www.seo2.npseo.pl, on-line, zostanie przeprowadzony II etap monitorowania dotyczącego: Planowania i realizacji przez dyrektorów publicznych przedszkoli/szkół podstawowych działań mających na celu wspomaganie rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu przez dzieci 6-letnie realizacji obowiązku szkolnego oraz zebranie m.in. informacji, jaki odsetek dzieci sześcioletnich rozpoczął naukę w szkole podstawowej w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013, a jaki kontynuuje edukację przedszkolną. (arkusz w załączniku nr 1). Monitorowaniem zostało objętych 40 szkół i placówek (wykaz w załączniku nr 2) Proszę o przekazanie pisemnej informacji o wypełnieniu ankiety do 29 czerwca 2013 r.
19 czerwca 2013

Projekt „Zimowe spotkania z wierszami”
Na wniosek dyrektora Przedszkola nr 1 im. Małego Przyrodnika w Sulęcinie prezentujemy przykład dobrej praktyki – Projekt „Zimowe spotkania z wierszami” „Zimowe spotkania z wierszami poetów polskich”, to przedsięwzięcie, które ma na celu popularyzowanie literatury dziecięcej oraz włączenie w program edukacyjny rodziców wychowanków. Już od pięciu lat wychowankowie Przedszkola nr 1 w Sulęcinie corocznie przystępują do konkursu recytatorskiego. Dzieci przygotowywane są przez rodziców. Aby lepiej zintegrować środowisko postanowiono, aby w konkursie brali udział także rodzice, rodzeństwo lub dziadkowie.
18 czerwca 2013

„Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu
Na wniosek dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze „Rozśpiewane Przedszkole” prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu Dzieci rozpoczynając swoją edukację w przedszkolu znajdują się w sytuacjach dla siebie nowych. Ich wiedza i doświadczenie życiowe powodują, że nie zawsze potrafią prawidłowo rozpoznać skutki własnych zachowań. W związku z tym w przedszkolu wdrożono innowacyjny cykl edukacyjny, dzięki któremu dzieci zdobędą wrażliwość przyrodniczą, przyczynią się do dbałości o czystość naszej planety, zaczynając od środowiska przedszkolnego (sali), otoczenia (placu zabaw, ogrodu), jak i terenu poza zasięgiem przedszkola - przy dużej współpracy i pomocy rodziców. Nabędą również świadomość szkód czyniących przez człowieka, co może się przyczynić do nieodwracalnych skutków zniszczenia przyrody. Aby temu zapobiec został stworzony blok tematyki ekologicznej, zaczynając od globalnych pojęć kosmosu, przechodząc przez czystość na Ziemi, a kończąc na dbaniu o przedszkole i swój pokój w domu. Dziecko w wieku przedszkolnym musi się nauczyć, że w każdym otoczeniu, w którym przebywa trzeba zachować porządek. Miejskie Przedszkole nr 34 w Zielonej Górze od wielu lat prowadzi edukację przyrodniczą po to, by już od najwcześniejszych lat życia dziecka tak kształtować jego sposób myślenia i zachowania, aby umiało zadbać o naszą planetę. Gdy w wieku przedszkolnym wpoimy dzieciom umiłowanie przyrody, będzie im ono towarzyszyć w ciągu całego życia.
18 czerwca 2013

Tydzień z GAZUSIEM – „Bezpiecznie i ekologicznie z gazem ziemnym”
Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Bolesława Chrobrego w Lubsku prezentujemy przykład dobrej praktyki – Tydzień z GAZUSIEM - „Bezpiecznie i ekologicznie z gazem ziemnym” Pod Patronatem PGNiG uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku od sześciu lat biorą udział w konkursie wiedzy, pod hasłem: " BEZPIECZNIE Z GAZEM ZIEMNYM". Celem konkursu jest podniesienie świadomości dzieci w zakresie bezpiecznego korzystania z urządzeń gazowych, racjonalnego korzystania z gazu ziemnego oraz zwrócenie uwagi na gaz ziemny, jako naturalnego, ekologicznego i ekonomicznego źródła energii. Podczas akcji edukacyjnej promującej bezpieczne i ekologiczne życie z gazem ziemnym zorganizowano dla uczniów z kl. I-III: zajęcia edukacyjne, pogadanki, wycieczki, konkurs plastyczny, prezentacje multimedialne. Uwieńczeniem ,,Tygodnia z Gazusiem’’ był szkolny happening ph. ,,Gaz ziemny- domowy przyjaciel”.