21 czerwca 2013
logo ko

Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2012/2013

Uprzejmie informuję, że zgodnie z § 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 z późn. zm.), Lubuski Kurator Oświaty w każdym roku szkolnym opracowuje i przedstawia Ministrowi Edukacji Narodowej, w terminie do 15 czerwca, wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.  W związku z powyższym w Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. został opracowany dokument pod nazwą: ,,Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wlkp. w roku szkolnym 2012/2013” (od 1 września 2012 r. do 31 maja 2013 r.), w którym zawarto wnioski z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych, kontroli planowych i doraźnych, jak również z działań Lubuskiego Kuratora Oświaty na rzecz wspomagania szkół i placówek. Zachęcając wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z ww. dokumentem, wierzę że przyczyni się do poprawy  i doskonalenia pracy szkół i placówek, w których Państwo pracują.
20 czerwca 2013
intdlaszko

„Internetowy Teatr TVP dla szkół”

Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej im. Żołnierza Polskiego w Wędrzynie prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Internetowy Teatr TVP dla szkół”   Program „Internetowy Teatr TVP dla szkół” niewątpliwie przyczynił się do uzyskania pozytywnych efektów dydaktycznych i wychowawczych uczniów Szkoły Podstawowej w Wędrzynie. Podstawą zajęć kreatywności teatralnej są zabawy integracyjne, różnego typu improwizacje i doskonalenie technik aktorskich. Programowi temu przyświecono zasadę systematyczności i stopniowania trudności w rozwoju artystycznym młodzieży, czym niewątpliwie był udział uczniów w spektaklach, w których wykorzystana została nowoczesna technologia internetowa. Praca nad realizacją programu sprawiła uczniom wielką radość oraz przyczyniła się do poszerzenia zakresu działań dydaktyczno-wychowawczych szkoły.  
19 czerwca 2013
men2

Drugi etap monitorowania

Szanowni Państwo, Dyrektorzy przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego   Zgodnie z pismem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 8.01. 2013 r. (DKOW-WEPW-ER-5081-1/2013), w związku z projektem "Wdrażanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego" – realizowanym w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki”, uprzejmie informuję, że od 20 czerwca 2013 r. do 28 czerwca 2013 r. na stronie internetowej www.seo2.npseo.pl, on-line, zostanie przeprowadzony II etap monitorowania dotyczącego:   Planowania i realizacji przez dyrektorów publicznych przedszkoli/szkół podstawowych działań mających na celu wspomaganie rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu przez dzieci 6-letnie realizacji obowiązku szkolnego oraz zebranie m.in. informacji, jaki odsetek dzieci sześcioletnich rozpoczął naukę w szkole podstawowej w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013, a jaki kontynuuje edukację przedszkolną. (arkusz w załączniku nr 1).   Monitorowaniem zostało objętych 40 szkół i placówek (wykaz w załączniku nr 2) Proszę o przekazanie pisemnej informacji o wypełnieniu ankiety do 29 czerwca 2013 r.
19 czerwca 2013
nwiersze

Projekt „Zimowe spotkania z wierszami”

Na wniosek dyrektora Przedszkola nr 1 im. Małego Przyrodnika w Sulęcinie prezentujemy przykład dobrej praktyki – Projekt „Zimowe spotkania z wierszami”   „Zimowe spotkania z wierszami poetów polskich”, to przedsięwzięcie, które ma na celu popularyzowanie literatury dziecięcej oraz włączenie w program edukacyjny rodziców wychowanków. Już od pięciu lat wychowankowie Przedszkola nr 1 w Sulęcinie corocznie przystępują do konkursu recytatorskiego. Dzieci przygotowywane są przez rodziców.  Aby lepiej zintegrować środowisko postanowiono, aby w konkursie brali udział także rodzice, rodzeństwo lub dziadkowie.  
18 czerwca 2013
zema8

„Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu

Na wniosek dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze „Rozśpiewane Przedszkole” prezentujemy przykład dobrej praktyki – „Nasza Planeta to nasze życie – chcemy na niej radośnie śpiewać i tańczyć” – edukacja przyrodniczo-ekologiczna w przedszkolu   Dzieci rozpoczynając swoją edukację w przedszkolu znajdują się w sytuacjach dla siebie nowych. Ich wiedza i doświadczenie życiowe powodują, że nie zawsze potrafią prawidłowo rozpoznać skutki własnych zachowań. W związku z tym w przedszkolu wdrożono innowacyjny cykl edukacyjny, dzięki któremu dzieci zdobędą wrażliwość przyrodniczą, przyczynią się do dbałości o czystość naszej planety, zaczynając od środowiska przedszkolnego (sali), otoczenia (placu zabaw, ogrodu), jak i terenu poza zasięgiem przedszkola - przy dużej współpracy i pomocy rodziców. Nabędą również świadomość szkód czyniących przez człowieka, co może się przyczynić do nieodwracalnych skutków zniszczenia przyrody. Aby temu zapobiec został stworzony blok tematyki ekologicznej, zaczynając od globalnych pojęć kosmosu, przechodząc przez czystość na Ziemi, a kończąc na dbaniu o przedszkole i swój pokój w domu. Dziecko w wieku przedszkolnym musi się nauczyć, że w każdym otoczeniu, w którym przebywa  trzeba zachować porządek.   Miejskie Przedszkole nr 34 w Zielonej Górze od wielu lat prowadzi edukację przyrodniczą po to, by już od najwcześniejszych lat życia dziecka tak kształtować jego sposób myślenia i zachowania, aby umiało zadbać o naszą planetę. Gdy w wieku przedszkolnym wpoimy dzieciom umiłowanie przyrody, będzie im ono towarzyszyć w ciągu całego życia.  
18 czerwca 2013
gazz13us

Tydzień z GAZUSIEM – „Bezpiecznie i ekologicznie z gazem ziemnym”

Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Bolesława Chrobrego w Lubsku  prezentujemy przykład dobrej praktyki – Tydzień z GAZUSIEM -  „Bezpiecznie i ekologicznie z gazem ziemnym”    Pod Patronatem PGNiG uczniowie  Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku od sześciu lat biorą udział w konkursie wiedzy, pod hasłem: " BEZPIECZNIE Z GAZEM ZIEMNYM". Celem konkursu jest  podniesienie świadomości dzieci w zakresie bezpiecznego korzystania z urządzeń gazowych, racjonalnego korzystania z gazu ziemnego oraz zwrócenie uwagi na gaz ziemny, jako naturalnego, ekologicznego i ekonomicznego źródła energii. Podczas akcji  edukacyjnej promującej bezpieczne i ekologiczne życie z gazem ziemnym zorganizowano dla uczniów z kl. I-III: zajęcia edukacyjne, pogadanki, wycieczki, konkurs plastyczny, prezentacje multimedialne. Uwieńczeniem ,,Tygodnia  z Gazusiem’’  był szkolny happening ph. ,,Gaz ziemny- domowy przyjaciel”.
14 czerwca 2013
internetowy teatr dla szkol

Projekt „Internetowy Teatr TVP dla szkół”.

Telewizja Polska podjęła inicjatywę na rzecz edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży w ramach projektu „Internetowy Teatr TVP dla szkół”. To nowatorska telewizyjna inicjatywa wykorzystująca nowoczesną technologię jako sposób dotarcia ze sztuką do młodej widowni. www.iteatr.tvp.pl
27 maja 2013
bikla

Ogólnopolski projekt edukacyjno-społeczny „BiznesKlasa UNICEF”

Na wniosek dyrektora Zespołu Szkół w Lipkach Wielkich prezentujemy przykład dobrej praktyki – Ogólnopolski projekt edukacyjno-społeczny „BiznesKlasa UNICEF”.   Edukacja młodzieży w zakresie rozmaitych problemów współczesnego świata stała się inspiracja do podjęcia działań związanych z realizacja projektu „BiznesKlasa UNICEF”. W ramach przeprowadzonej akcji uczniowie Zespołu Szkół w Lipkach Wielkich wzięli udział w cyklu zajęć poświęconych sytuacji dzieci w krajach rozwijających się. W oparciu o specjalnie przygotowane materiały edukacyjne dowiedzieli się,
24 maja 2013
rozspiewane przedszkole nr34

Gimnastyka Smyka – innowacja pedagogiczna.

Na wniosek dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 34 w Zielonej Górze „Rozśpiewane Przedszkole” prezentujemy przykład dobrej praktyki – Gimnastyka Smyka – innowacja pedagogiczna.   Ruch jest naturalną potrzebą dziecka, wpływa na rozwój ogólny i muzyczny. Poprzez muzykę możemy rozwijać fantazje, wyzwalać energię, ekspresję, dawać możliwość wypowiadania się poprzez ruch w muzyce. Zajęcia te uczą dzieci wypełniać ruchem bliższą i dalszą przestrzeń, poruszać się w określonej przestrzeni i kierunku, rozwijać wyobraźnię. Poruszają procesy poznawcze od spostrzegania, klasyfikowania do wartościowania. Zajęcia te pomagają rozładować emocje, wyładować agresję, kształtują estetykę i harmonię ruchów.  
24 maja 2013
Odzieżówka czyta dzieciom

„Odzieżówka czyta dzieciom”

Na wniosek dyrektor Zespół Szkół Odzieżowych im. Krzysztofa Kieślowskiego w Gorzowie Wlkp. prezentujemy przykład dobrej praktyki –  „Odzieżówka czyta dzieciom”   „Odzieżówka czyta dzieciom” – działanie skierowane do dzieci z „Zawarcia”, rozwija wyobraźnię i zainteresowania czytelnicze maluchów. Młodzieży pozwala rozwijać umiejętność pracy zespołowej i społecznej. Innowacyjność działania polega na współpracy między uczniami szkoły ponadgimnazjalnej z dziećmi w wieku przedszkolnym. Dzięki tej współpracy szkoła może działać dla społeczności osób niepełnosprawnych (przedszkole integracyjne) oraz dzielnicy – Zawarcie. Placówka staje się w ten sposób ośrodkiem kultury – rozwijanie czytelnictwa.  
24 maja 2013
Realizacja programu własnego Mały artysta w ramach

Realizacja programu własnego „Mały artysta” w ramach zajęć koła plastycznego

Na wniosek dyrektora Przedszkola Miejskiego nr 2 im. Kostrzyńskich Papierników w Kostrzynie nad Odrą prezentujemy przykład dobrej praktyki – Realizacja programu własnego „Mały artysta” w ramach zajęć koła plastycznego   Program koła plastycznego „Mały artysta” powstał w wyniku analizy wniosków, wypływających z osiągnięć i możliwości dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień. Działania podjęte w ramach koła plastycznego przyczyniły się do rozwijania zdolności i zainteresowań artystycznych wychowanków. Program promował dzieci zdolne poprzez udział w konkursach, wystawach organizowanych w środowisku lokalnym.   Działalność koła pozwoliła na gromadzenie doświadczeń poznawczych i twórczych, na odczuwanie pozytywnych doznań, emocji. Realizacja programu uzyskała szeroką akceptację dzieci, rodziców i nauczycieli.