Pieniądze na odbudowę szkolnej infrastruktury, środki na zasiłki, pomoc psychologiczno-pedagogiczną i wyjazdy terapeutyczne dla uczniów – takie działania zakłada pomoc Ministra Edukacji dla samorządów i uczniów poszkodowanych w wyniku powodzi.
W związku z powodzią kuratorzy oświaty na prośbę Ministra Edukacji na bieżąco monitorują sytuację i są w stałym kontakcie z MEN.
Z informacji przekazanych przez kuratorów oświaty do godz. 7:00 w poniedziałek 16 września, wynika, że w wyniku powodzi w 4 województwach zajęcia zawieszono w ponad 415 przedszkolach, szkołach i placówkach, z czego najwięcej w województwie dolnośląskim (246). W województwie opolskim zawieszono prace w 126 placówkach oświatowych, w województwie śląskim w ponad 20, a w województwie lubuskim w 23.
Pieniądze na remonty infrastruktury szkolnej
Jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których powódź uszkodziła szkoły i placówki oświatowe będą mogą składać wnioski o dodatkowe środki finansowe na odbudowę szkolnej infrastruktury. To zabezpieczone przez Ministra Edukacji pieniądze w rezerwie oświatowej subwencji ogólnej na wsparcie samorządów m.in. w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach szkół (placówek) publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego.
Jedno z kryteriów dotyczy budynków szkół i placówek oświatowych położonych na obszarze gmin wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik do stosownego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych.
Wysokość dofinansowania z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej pomniejsza się o kwotę uzyskanego odszkodowania.
Do wniosku należy obowiązkowo dołączyć kopię protokołu komisji powołanej przez wojewodę do zweryfikowania szacunków strat powstałych w wyniku działań żywiołów.
Wsparcie z rezerwy dotyczy wyłącznie budynków szkół i placówek oświatowych i nie obejmuje usuwania uszkodzeń innych obiektów, np. ogrodzeń, chodników, boisk, placów zabaw.
Wnioski są dostępne TUTAJ: https://www.gov.pl/web/edukacja/kryteria-podzialu-rezerwy-czesci-oswiatowej-subwencji-ogolnej-na-rok-2024
Pomoc dla dzieci i uczniów z terenów powodziowych
Dzieci i uczniowie z rodzin poszkodowanych wskutek powodzi mogą korzystać ze wsparcia dostępnego w „Rządowym programie pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów edukacyjno-terapeutycznych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022-2024”.
Rządowy program pomocy
Pomoc skierowana jest do rodzin dzieci i uczniów, dla których zaistniała konieczność wypłaty zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 6000 zł w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu, spowodowanymi w gospodarstwach domowych, uniemożliwiającymi dzieciom i uczniom prawidłowe funkcjonowanie w szkole.
Formy wsparcia i adresaci – zasiłek, wyjazd terapeutyczny lub zajęcia terapeutyczno-edukacyjne
Zasiłek losowy w wysokości 1000 zł mogą otrzymać dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej.
Z wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego mogą skorzystać uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej.
Z zajęć terapeutyczno-edukacyjnych mogą korzystać:
– dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne,
– uczniowie uczęszczający do klas I–III szkoły podstawowej lub klas I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia,
– uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcących się w tych szkołach w formie dziennej, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ile wynosi dofinansowanie?
Zasiłek losowy dla dziecka lub ucznia wynosi 1 000 zł. Maksymalna kwota dofinansowania wyjazdu wynosi 1 540 zł na ucznia. Dopuszczalne jest łączenie obu tych form wsparcia (do łącznej kwoty 2 540 zł).
Zajęcia terapeutyczne
Uczniowie mogą też skorzystać z pomocy w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych (dotyczy tych uczniów, którzy nie korzystają z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych).
Wsparcie na organizację zajęć wynosi 500 zł na jedno dziecko lub ucznia.
Jak i gdzie można otrzymać wsparcie?
Informacje o warunkach otrzymania pomocy rodzice uzyskają w urzędzie gminy. Zasiłek losowy dostanie każde dziecko i każdy uczeń uprawniony do tej formy pomocy.
Wniosek o wyjazd albo zajęcia rodzice powinni złożyć w urzędzie gminy. Warunkiem otrzymania pomocy w jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego przyznanie zasiłku celowego z pomocy społecznej w kwocie 6000 zł.
Rodzice mogą składać wnioski o pomoc w urzędzie gminy w terminie ustalonym przez urząd.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024 (Dz.U. poz. 850).
Możliwość zawieszenia zajęć w szkole
Przypadki, w których można zawiesić zajęcia w szkole są określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 poz. 1604).
§ 18. 1. Organ prowadzący szkołę lub placówkę może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, w przypadku gdy na danym terenie może wystąpić zagrożenie bezpieczeństwa uczniów związane z utrudnieniem w:
1) dotarciu ucznia do szkoły lub placówki lub powrotem ze szkoły lub placówki lub
(…)
2. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
(…)
3) wystąpiły na danym terenie zdarzenia inne niż określone w ust. 2a, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów.
W obu przypadkach takie zawieszenie podlega zgłoszeniu do miejscowego kuratorium.
Ponadto, na podstawie art. 30b. ustawy Prawo oświatowe Minister Edukacji może czasowo ograniczyć lub zawiesić funkcjonowanie szkół i placówek na terenie całego kraju lub na określonym terenie.
Źródło: MEN