Muzeum Pałac w Wilanowie w Warszawie zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową Historia w muzeum: Ojczysty panteon, ojczyste spory – podejmującą problem edukacji muzealnej i jej korelacji z programami nauczania obowiązującymi w polskich szkołach.
Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach podstawy programowej nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych wprowadziło nowy przedmiot Historia i społeczeństwo. Skierowany jest on do uczniów, którzy nie wybrali historii jako przedmiotu maturalnego. Przewiduje on dowolność w wyborze wątków tematycznych, z wyjątkiem obowiązkowego wątku tematycznego Ojczysty panteon, ojczyste spory.
Wprowadzenie zmian w systemie nauczania otwiera przed muzeami dużą możliwość włączenia się w proces nauczania szkolnego. Muzea i szkoły mogą stworzyć wspólną ofertę programową dla zaprezentowania wydarzeń i postaci historycznych związanych z lokalną tradycją czy zasłużonych w tworzeniu historii Polski. Przestrzeń muzealna może i powinna służyć refleksji nad losem kraju i być przedmiotem sporów o nie zawsze łatwą ocenę postępowania naszych przodków. Szansą na to jest konstruowanie narracji wystawienniczych i programów edukacyjnych uwzględniających udział bohaterów historycznych, których działalność wymaga nie tylko upamiętnienia, ale powinna stanowić wzór do naśladowania w obecnych warunkach. Pozytywne oddziaływanie wzorów osobowych może być odnowione i twórczo wykorzystane w rozwoju społeczno-gospodarczym, dodatnio wpływając na kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich, podniesienie wartości kapitału społecznego i zdolności do pracy zespołowej. Analiza i dyskusja o dawnych sporach politycznych, dokonanych wyborach, zmianach obyczajowych, postępie w poznawaniu świata, rozwoju nauki umożliwi podniesie kompetencji poznawczych i zdolności rozumienia związków przyczynowo – skutkowych.
Konferencja Historia w muzeum: Ojczysty panteon, ojczyste spory, pozwala wspólnie zastanawiać się nad możliwością korelacji edukacji szkolnej i muzealnej. Adresatami konferencji są nauczyciele historii szkół ponadgimnazjalnych i edukatorzy muzealni. Głównym celem jest ukazanie możliwości realizacji podstawy programowej z przedmiotu Historia i Społeczeństwo w oparciu o zasoby muzeów (materiały e-learningowe, scenariusze zajęć, lekcje muzealne, warsztaty, konkursy) i wykorzystaniu ich na zajęciach muzealnych i lekcjach prowadzonych w szkołach. Udział nauczycieli i edukatorów muzealnych pozwoli na wymianę wzajemnych doświadczeń i oczekiwań, oraz stworzy bazę pozwalająca budować indywidualne programy nauczania w ramach bloku Ojczysty panteon, ojczyste spory.
Cele szczegółowe konferencji:
– popularyzacja zasobów edukacyjnych muzeów wśród nauczycieli
– stymulowanie współpracy na rzecz opracowanie między muzealnych projektów w ramach programu Ojczysty panteon, ojczyste spory
– integrowanie środowiska nauczycieli i muzealników na rzecz właściwego dostosowania programów dla grup szkolnych w muzeach do oczekiwań tej grupy docelowej.
– wzajemna wymiana doświadczeń, określenie oczekiwań muzealników i nauczycieli, budowanie bazy dobrych praktyk
Udział w konferencji możliwy jest po uprzednim dokonaniu rezerwacji do dnia 25 października 2013 roku: tel. 22 842 07 95, e-mail: rezerwacja@wilanow-palac.pl
Zgłoszenia prezentacji muzealnej do sesji posterowej do 30 października 2013 roku.
W celu uzyskania dodatkowych informacji proszę o kontakt z Wojciechem Kalwatem na adres wkalwat@muzeum-wilanow.pl
PROGRAM KONFERENCJI:
SEMINARIUM Z UDZIAŁEM SPECJALISTÓW:
Referaty:
(czas wystąpienia ok. 30 minut)
10.00 – 10.10 – Powitanie Dyrektor Muzeum Pałacu w Wilanowie Paweł Jaskanis
10.10 – 10.30 – prof. Jolanta Choińska – Mika (Instytut Badań Edukacyjnych, Uniwersytet Warszawski) – Co to HiS? Co to ojczysty panteon?
10.30. – 10.50 – dr Renata Pater (Instytut Pedagogiki Uniwersytet Jagielloński) – Muzea i edukacja szkolna. Powrót do tradycji czy nowe wyzwania?.
10.50 – 11.10 – Jagoda Pietryszyn (Zamek Królewski w Warszawie) – Król Stanisław August i książę Józef Poniatowski – mężowie stanu czy nieudacznicy w blasku purpury. Kto zasługuje na panteon narodowy?
11.10 – 11.30 – dr hab. Stanisław Roszak (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) – Edukacja szkolna – edukacja muzealna: pola wspólne, szanse, zagrożenia
11.30 -11.50 – Wojciech Kalwat (Muzeum Pałac w Wilanowie, „Mówią wieki”) – Bohater Polski, bohater Europy – Jak na przykładzie Jana III Sobieskiego i dokonań Muzeum Pałacu w Wilanowie uczyć o Janie III Sobieskim. 12.00 – 13.00 SESJA POSTEROWA w Oranżerii przy kawie
Co muzea proponują nauczycielom w ramach Ojczystego panteonu?
Muzea prezentują swoją ofertę edukacyjną
Krótkie wystąpienia mające na celu zaprezentowanie dotychczasowej działalności edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb szkół średnich.
13.00 – 14.00 SESJA WARSZTATOWA – Praca w grupach
Nauczyciele i edukatorzy muzealni podzieleni wedle kryterium geograficznego będą wypracowywać warunki i możliwość współpracy oraz typować tematy możliwe do realizowania wspólnie przez szkoły i muzea w ramach regionalnych możliwości, potrzeb i oczekiwań.
14.00 – 14.30 – Dyskusja
Zaprezentowanie zebranych pomysłów. Dyskusja nad możliwością ich realizacji w warunkach lokalnych i ponadregionalnych. Wymiana poglądów na temat roli edukacji muzealnej w nauczaniu szkolnym i perspektyw jej rozwoju.
14.30-15.00 – Podsumowanie
Zebrane pomysły zostaną zebrane i rozesłane do uczestników konferencji.
Druk relacji z konferencji i wybranych referatów w Magazynie Historycznym „Mówią wieki” oraz na stronie Forum Edukacji Muzealnej.
15.00 – Poczęstunek