5 stycznia 2023

Zaprogramuj zajęcia z podstaw programowania z Klubem Młodego Programisty

Zapraszamy na darmowy kurs online pasjonatów programowania, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą z uczniami ze szkół podstawowych. Kurs dla nauczycieli i edukatorów w ramach projektu Klub Młodego Programisty to 10 półtoragodzinnych spotkań online.

W oparciu o darmowe i ogólnodostępne narzędzia zostaną zaprezentowane sposoby na realizację zajęć z programowania dla różnych grup wiekowych. W czasie trwania kursu uczestnicy przejdą poszczególne etapy wprowadzania w świat kodu, jednocześnie poznając rozwiązania i pomysły dotyczące prowadzenia zajęć, zarówno w wersji online i offline. Wśród tematyki znajdą się m.in. kodowanie offline, aplikacje i platformy takie jak code.org, Scratch Junior i Scratch, elementy sztucznej inteligencji, programowanie tekstowe oraz Design Thinking.

Dla kogo przygotowany jest kurs?

Kurs głównie dedykowany jest nauczycielom i edukatorom, którzy chcą się dowiedzieć jak prowadzić zajęcia z podstaw programowania wśród uczniów ze szkół podstawowych.

Plan kursu

Spotkanie 1 / poniedziałek 9.01.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Offline, czyli bazowanie na doświadczeniach – metodyka wprowadzenie do podstaw programowania

Uczestnicy warsztatu poznają uniwersalne pojęcia występujące
w programowaniu. Odkryją również, że można je spotkać w prostych czynnościach
i doświadczeniach dnia codziennego. Będzie to również okazja do przedstawienia podstaw metodyki wprowadzania elementarnych podstaw programowania, która z powodzeniem jest realizowana na całym świecie, w tym na Harvardzie.

 

Spotkanie 2 / poniedziałek 23.01.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Aplikacje i zasoby wspierające naukę programowania

W sieci znajduje się wiele aplikacji i zasobów, które pozwalają rozwijać kompetencje potrzebne do nauki programowania (atrakcyjne gry, wyzwania i łamigłówki). W czasie warsztatu uczestnicy poznają te sprawdzone w praktyce narzędzia oraz wykorzystają w praktycznych działaniach.

 

Spotkanie 3. / poniedziałek 6.02.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Strona code.org i jej edukacyjne zasoby
W czasie warsztatu zostaną przedstawione aplikacje i zasoby internetowe sprzyjające nauce programowania. Będą to, sprawdzone w pracy z młodymi ludźmi w różnym wieku, różnorodne propozycje. Stanowią one również świetną rozgrzewkę rozpoczynającą zajęcia albo mogą być element ułatwiającym zrozumienie uniwersalnych pojęć programowania takich jak: sekwencja, pętla, warunek oraz zmienna.

 

Spotkanie 4 / poniedziałek 20.02.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Mały, twórczy programista – Scratch Junior  

Podczas warsztatu uczestnicy poznają możliwości aplikacji Scratch Junior oraz sposoby na wykorzystanie jej w duchu twórczego programowania (creative computing). Poznają oni również możliwości związane z wykorzystaniem funkcji kamery oraz tworzenia jednego projektu z użyciem różnych urządzeń. Dowiedzą się też, w jaki sposób zainstalować Juniora na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych oraz skąd czerpać inspiracje i scenariusze na zajęcia z jego wykorzystaniem.

Spotkanie 5 / poniedziałek 6.03.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Twórcze programowanie w Scratchu

Podczas warsztatu uczestnicy poznają różne funkcjonalności platformy edukacyjnej Scratch. W czasie aktywności zostaną zaprezentowane możliwości tego narzędzia w zakresie współpracy, informacji zwrotnej oraz udostępniania przygotowanych projektów. Podczas zajęć Scratch zostanie przedstawiony w sposób zgodny z perspektywą kreatywnego programowania.

 

Spotkanie 6 / poniedziałek 20.04.23 r./ godz. 19:00 -20:30

Poznajemy sztuczną inteligencję przez zabawę

Podczas warsztatu uczestnikom zostaną przedstawione proste narzędzia wspierane przez AI, które umożliwiają zrozumienie podstaw działania tej technologii. Uczestnicy otrzymają również zbiór zasobów, które pozwalają wykorzystać narzędzia oparte na AI do kreatywnej i twórczej pracy z młodymi ludźmi.

 

Spotkanie 7 / poniedziałek 3.04.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Robotyka

Automatyzacja i robotyka wpływają i zmieniają coraz więcej obszarów w życiu ludzi. W czasie webinaru zostanie przedstawione, w jaki sposób można wykorzystywać robotykę do wspierania młodych ludzi w rozwijaniu ich kompetencji przyszłości.

 

Spotkanie 8 / poniedziałek 17.04.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Tworzenie i wykorzystywanie modeli AI z pomocą maszynowego uczenia się

Podczas warsztatu uczestnicy poznają narzędzie Teachable Machine oraz dowiedzą się, jak wykorzystać stworzony model AI w języku programowania Scratch i Java Script. Poznają też pomysły na wykorzystanie tego narzędzia w ramach różnych projektów tematycznych.

 

Spotkanie 9 / poniedziałek 8.05.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Od bloku do tekstu.

Jak w prosty sposób przejść od kodowania bloczkowego do tekstowego?

Podczas warsztatu uczestnicy poznają prosty sposób na łagodne wprowadzenie swoich uczniów w  świat programowania tekstowego. Zapoznają się z podstawowymi funkcjonalnościami platformy Trinket. Ułożą skrypty z wykorzystaniem kodowania przy pomocy bloczków oraz prosty program w języku Python.

 

Spotkanie 10 / poniedziałek 22.05.23 r./ godz. 19:00 -20:30

 

Design Thinking

Design Thinking to popularna metoda pracy projektowej, która z powodzeniem stosowana jest zarówno w biznesie, jak i w projektach społecznych. Zadomowiła się również w edukacji. Design Thinking jest bardzo dobrym uzupełnieniem pracy dotyczącej nowych technologii. Pozwala ona wprowadzać młodych ludzi w prace opartą na współpracy oraz na cyklu prototypowania i testowania. W czasie warsztatu uczestnicy doświadczą wszystkich etapów Design Thinking projektując aplikację mobilną.

Rejestracja

Udział w kursie jest darmowy. Należy jednak wcześniej dokonać rejestracji na stronie:

https://cyfrowydialog.clickmeeting.com/kmp-kurs-dla-doroslych/register

Ilość miejsc na darmowy kurs jest ograniczona.

Uczestnicy, którzy będą mieć 70% frekwencji podczas zajęć otrzymają certyfikat ukończenia kursu.

W Klubach Młodego Programisty dostępne są również zajęcia stacjonarne i online dla uczniów ze szkół podstawowych.

Szczegóły są dostępne  na www.klubmlodegoprogramisty.pl