Zatrudnianie specjalistów w szkołach i przedszkolach było tematem spotkania wiceminister Pauliny Piechny-Więckiewicz i wiceminister Izabeli Ziętki z kuratorami oświaty. Rozmawiano przede wszystkim o zatrudnieniu psychologów.
W czasie spotkania z kuratorami oświaty przedstawicielki kierownictwa MEN zapowiadały konkretne działania resortu.
Od 1 września rozpoczynamy drugi etap reformy wdrażającej standardy obecności specjalistów w szkołach. Wiąże się to z problemem dostępności nauczycieli specjalistów, zwłaszcza psychologów. Aktualizujemy informacje o sytuacji w poszczególnych województwach
– mówiła wiceminister Paulina Piechna-Więckiewicz.
Będziemy podejmować zdecydowane działania, by zapewnić obecność psychologów w szkołach. To niezwykle ważne, ponieważ dotyczy wrażliwych kwestii związanych z bezpieczeństwem i zdrowiem uczniów
– dodała wiceminister Piechna-Więckiewicz.
W ramach poprawy dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży od 1 września 2022 r. rozpoczęło się wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudniania w przedszkolach i szkołach nauczycieli specjalistów. Standardy określają minimalny wymiar zatrudniania nauczycieli specjalistów w ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach oraz zespołach tych przedszkoli i szkół. II etap rozpocznie się od 1 września 2024 r.
Zatrudnienie psychologów w szkołach wzrosło z 4,9 tys. etatów w roku szkolnym 2021/2022 do ponad 11 tys. etatów w roku szkolnym 2023/2024. Niewątpliwie przyczyniły się do tego podwyżki dla nauczycieli, które objęły również nauczycieli specjalistów, w tym psychologów
– powiedziała wiceminister Izabela Ziętka.
Nauczyciele specjaliści, poza udzielaniem bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w trakcie bieżącej pracy, wspierają także innych nauczycieli oraz rodziców w formie porad i konsultacji.
Źródło: MEN