10 października 2023

Czego uczy nas historia powstania w getcie warszawskim? – program zajęć dla szkół w 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN serdecznie zaprasza nauczycieli do skorzystania ze swojej oferty edukacyjnej na 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim.

Z myślą o uczniach i uczennicach w różnym wieku przygotowano, dopasowane do ich potrzeb warsztaty edukacyjne (stacjonarne i online) oraz spacery miejskie i projekty młodzieżowe. W czasie spotkań młodzież dowie się, dlaczego żonkile to symbol powstania w getcie warszawskim – pierwszego miejskiego powstania w okupowanej Europie. Jak funkcjonowało getto i dlaczego głównie młodzi Żydzi i Żydówki zdecydowali się walczyć? To będzie okazja aby sprawdzić czy dla współczesnych nastolatków ten temat jest jeszcze ważny.

Propozycje dla szkół:

  • Spacery miejskie

Klasy 7-8 szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe: „Biografia getta”

W trakcie spaceru organizatorzy oddadzą głos odważnym bojowniczkom, które nie bały się stanąć oko w oko z wrogiem, oraz historykowi, dla którego najcenniejszym skarbem były dokumenty, mające umożliwić przyszłym pokoleniom poznanie losów mieszkańców getta. Z ich świadectw uczniowie dowiedzą się, jak funkcjonowała warszawska dzielnica zamknięta, jakie warunki w niej panowały i jak z wyzwaniami codziennego życia radzili sobie jej mieszkańcy. Opowiedzą, jak różne formy mógł przybierać opór przeciwko Niemcom: od tajnego nauczania i wydawania podziemnej prasy po walkę powstańczą.

Klasy 7-8 szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe: „Śladami bohaterów Zdążyć przed Panem Bogiem”

W trakcie spaceru uczniowie na nowo odczytają wywiad-rzekę Hanny Krall z Markiem Edelmanem. Zastanowią się nad znaczeniem słowa bohater: kto może nim być? Jakie czyny są pamiętane jako heroiczne, a o jakich się milczy? Jak tworzą się mity? Porozmawiają o dylematach moralnych, przed którymi stają ludzie w sytuacjach granicznych: kiedy wolno decydować o cudzym losie? Jak nie być obojętnym wobec zła w sytuacji, gdy nie można mu się przeciwstawić?

Rezerwacje: grupy@polin.pl

 

  • Warsztaty edukacyjne stacjonarne

Klasy 4-6 szkoły podstawowej: „O powstaniu w getcie oczami dziecka”

Żonkile to symbol powstania w getcie warszawskim. Czy dla współczesnych nastolatków ten temat jest jeszcze ważny? Czy można rozmawiać o nim w angażujący sposób? Organizatorzy zapraszają na warsztaty, w których pokazane zostaną wojenne historie w sposób zrozumiały dla dzieci. Najpierw odwiedzą część wystawy stałej, gdzie zanurzą się w barwny świat międzywojennej Polski. Potem zobaczą film „Będę pisać”, opowiadający o przyjaźni dwóch żydowskich nastolatków w latach 30. i w trakcie wojny. Ich losy poznaje współczesna dziewczyna z Muranowa, której telefon nawiedza duch z przeszłości. Wspólnie z nią dzieci przeniosą się do dawnej Warszawy. Projekcji filmu towarzyszą angażujące zadania dla uczniów i uczennic.

Klasy 7-8 i szkoły ponadpodstawowe: „Żonkile na Muranowie. O powstaniu w getcie warszawskim”

Żonkile to symbol powstania w getcie warszawskim – pierwszego miejskiego powstania w okupowanej Europie. Dlaczego Żydzi zdecydowali się walczyć? A jak wyglądało ich życie przed wojną? Warsztaty są oparte o film „Muranów. Dzielnica Północna” nagrany w konwencji youtuberskiej. Ala, młoda warszawska Żydówka, zabierze widzów w multimedialną podróż po Muranowie i opowie im o najważniejszych historiach związanych z polskimi Żydami.

Rezerwacje: rezerwacje@polin.pl

 

  • Warsztaty edukacyjne online

„Żonkile. Opowieść o powstaniu w getcie”

W kwietniu 1943 roku w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie. Młodzi Żydzi i Żydówki stanęli do walki z o wiele silniejszym od nich przeciwnikiem. Na muzealnych warsztatach online uczniowie przyjrzą się temu, jak życie warszawskich Żydów wyglądało przed II wojną światową, jak zmieniła je okupacja i co spowodowało wybuch powstania. Obejrzą fragmenty filmów i relacji, a organizatorzy stworzą przestrzeń do rozmowy o niełatwej historii i pamięci o niej.

Rezerwacje: rezerwacje@polin.pl

Muzeum POLIN zachęca także nauczycielki i nauczycieli do skorzystania z materiałów edukacyjnych , które mogą być wykorzystane do prowadzenia angażujących lekcji.